torsdag den 6. februar 2014

Fastelavn....

Søndag den 2. marts er det fastelavn...
Når jeg tænker fastelavn, tænker jeg irriterende børn der kommer og rasler..
Jeg ved godt vi gjorde det selv og det er da oz meget sjovt at se hvad de klæder sig ud som...
Men i en alder af 26 er det pisse belastende og så når det er så ubehøvlede unger at de sparker på døren hvis den ikke bliver åbnet...
Nå, men udover det tænker jeg også fastelavns boller mmm.... Det er nam nam og num num hvis de er lavet ordenligt som mormor gjorde..
Jeg har lavet disse indtil videre...

1,5 dl lunken mælk
25 g gær
0,5 spsk kardemomme
1 spsk sukker
1 knsp salt
350 g mel el efter behov
100 g smør

Rør gæren ud i den lunkne mælk, tilsæt smør, kardemomme, æg, sukker og salt rær det godt sammen og kom lidt mel i efterhånden som der røres. dejen skal være blød og smidig.
Dæk den til med et fugtigt viskestykke og lad dejen hæve i ca 1 time

Der skal bruges 150 g marcipan
150 g smør
150 g sukker
75 g mørk chokolade overtræksknapper

Rør marcipan, smør og sukker sammen til en ensartet masse, og rør tilsidst chokoladen i.

Rul dejen ud til ca 0,5 cm tyk og skær dejen ud i passende firkanter, kom en klat fyld på hver firkant og luk bollerne og tril dem forsigtigt i hånden så de bliver runde.
Læg dem på en bageplade med åbningen nedad (de skal være lukket helt ellers flyder fyldet ud).
Bag dem i alm ovn ved 200 grader i 12 min eller til de er gyldne.
Lav glasur i en passende mængde af flormelis frugtfarve og vand.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar